Boeken voor het onderwijs
Vertrouw op je intuïtie is vanuit een moederhart geschreven, uit het hart van Wendy Teeuwen, moeder van drie kerngezonde zoons.
Haar eerlijke en openhartige verhaal, zoals zij het heeft beleefd, deelt ze in dit boek. Zij hoopt hiermee een verandering teweeg te kunnen brengen door mensen – ouders, opvoeders, leerkrachten, pedagogische instanties – wakker te schudden. Door kinderen niet bij het eerste afwijkende gedrag dat ze vertonen een label te geven, een etiket waar ze nooit meer vanaf komen.
Lees en bestel via http://www.vertrouwopjeintuitie.nl/
Psychodiagnostiek anders bekeken: kritieken op de DSM
Een pleidooi voor functiegerichte diagnostiek
EAN: 9789401421225
Om psychische problematieken te diagnosticeren, gebruiken hulpverleners veelal de dsm-5 of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, een handboek dat wordt uitgegeven door de American Psychiatric Association. In Psychodiagnostiek anders bekeken stelt psychoanalyticus Stijn Vanheule dat de wetenschappelijke waarde van de dsm-5 echter sterk wordt overschat.
Het kind van onze dromen
EAN: 9789401418478
Statistieken, percentielen, ontwikkelingsschema's ... het zijn de instrumenten bij uitstek waarmee we kinderen vandaag in kaart brengen. Interessanter dan te focussen op het gemiddelde, is om aandacht te besteden aan de veelheid aan beelden van kinderen die er vandaag bestaan.
Kompas kinder- en jeugdpsychiatrie
In 2015 is de jeugdzorg ingrijpend veranderd. Zij moet zo dicht mogelijk bij het kind of de jongere worden georganiseerd, zo kort mogelijk duren en zo licht mogelijk zijn. De gemeente is hiervoor verantwoordelijk.
Veel jongeren met problematisch gedrag zijn inderdaad gebaat bij betrekkelijk lichte en kortdurende zorg. Maar er is een groep die daarmee niet geholpen is en die gespecialiseerde zorg
De pretpark generatie
ISBN: 9038896549
Uitgeverij: Nijgh & van Ditmar
Uitgave: 2013
ISBN: 9038896549
Kinderen en jongeren van nu zijn vrijer en assertiever dan in vorige generaties. Maar de keerzijde van die ‘opvoeding’ is ook steeds duidelijker merkbaar in de samenleving. Aryan van der Leij, gedragswetenschapper en tevens vader van kinderen in twee generaties, houdt ons een heldere spiegel voor.
De pretparkgeneratie staat model voor de manier waarop we tegenwoordig met elkaar en vooral met onszelf en onze kinderen omgaan: alles moet leuk zijn, en gericht op een directe bevrediging van de eigen lust. Dat in tegenstelling tot vroeger, toen juist fatsoen en gemeenschapszin hoog in het vaandel stonden.
Klik hier voor hoofdstuk 11: Buitenbeentjes
In elke samenleving lopen personen rond die, om een of andere reden, afwijken van de 'mainstream': de buitenbeentjes. De vraag is of de pretparkcultuur bijdraagt aan de manifestatie en toename van het aantal 'buitenbeentjes'.
Lees en bestel hier via www.bol.com
Verbeter de wereld begin bij de opvoeding
ISBN: 9789088501876
De manier waarop kinderen worden grootgebracht heeft niet alleen invloed op hun eigen leven, maar ook op de manier waarop samenlevingen functioneren. Beroemde pedagogen, zoals Dewey, Montessori en Freire legden een direct verband tussen de sociale en politieke misstanden uit hun tijd en de manier waarop kinderen werden opgevoed. Aan de analyse ontleenden ze de ambitie om met behulp van pedagogische hervormingen de wereld te verbeteren. Om allerlei reden is het tegenwoordig echter niet meer hip om opvoeding en de toestand in de wereld met elkaar te verbinden.
Lees en bestel hier via www.bol.com
Gedrag is meer dan je ziet! Wat iedere leerkracht moet weten over gedragsproblemen en -stoornissen
In het onderwijs worden leerkrachten steeds meer geconfronteerd met leerlingen die 'uitdagend' of 'ongepast' gedrag vertonen. Soms is het moeilijk vast te stellen of het gaat om een fase in de normale ontwikkeling van het kind, of dat er sprake is van risicovol, ontwrichtend gedrag.
Het is van groot belang dat leerkrachten beseffen dat gedragsproblemen niet alleen te wijten zijn aan de leerling. In duidelijke taal, met sprekende praktijkvoorbeelden en voorzien van recente onderzoeksgegeven legt Willem de Jong bloot welke factoren een rol kunnen spelen. Hij onderscheidt hierbij de domeinen 'de leerling', 'het gezin', 'de school' en 'de omgeving' en pleit voor een gedegen analyse van de totale situatie. Want wanneer gedragsproblematiek niet goed wordt onderkend en er niet professioneel op wordt gereageerd, gaan er nodeloos tijd en energie verloren.
Leidraad in het boek is: met kennis van zaken proactief werken. Anders gezegd: op grond van gegevens - en niet op grond van aannames - werken aan het professionaliseren van het pedagogisch en didactisch handelen.
Lees en bestel hier bij bol.com
Afscheid van Autisme en ADHD
Auteur: prof. dr. Pieter Duker
Uitgeverij: Notitia
Uitgave: juni 2004
ISBN: 9789 0820 7320 1
In toenemende mate raken ouders, leerkrachten en hulpverleners verontrust over het gemak waarmee steeds vaker kinderen een diagnose als autisme, Asperger of ADHD toegekend krijgen. Die verontrusting is volkomen terecht.
Het maakt van deze kinderen feitelijk psychiatrische patiënten! En bovendien berust zo’n diagnose vrijwel altijd op drijfzand.
Het is geen psychiatrische ziekte, maar een bijzondere variant van prikkelverwerking die ten grondslag ligt aan de problemen in de opvoeding van en het onderwijs aan deze kinderen. Met deze benadering en de praktische uitwerking daarvan is ook voor deze kinderen een omgeving te creëren van waaruit ze zich zonder stigma, met minder gedragsproblemen en vaak zonder medicatie kunnen ontwikkelen.
Lees en bestel hier via uitgeverij Notitia
De Wifi Generatie - vliegensvlug en vogelvrij op het mobiele internet
Auteurs: Liesbeth Hop & Bamber Delver
Uitgeverij: Nationale Academie voor Media & Maatschappij en HUB Uitgevers
Uitgave: 2de druk, 2012
ISBN: 978 9080907652
Thema: Jeugd op het Mobiele Internet
Bedoeld voor: professionals (po en vo onderwijs, bibliotheek/mediatheek, politie, justitie, jeugdzorg en jeugdhulpverlening, ouders)Auteurs: Liesbeth Hop & Bamber Delver
Inhoud: Er is een revolutie gaande. Een verandering die met enorme snelheid op ons afkomt. Het heeft ingrijpende gevolgen voor onze manier van opvoeden, voor onze onderwijsmethoden, maar ook voor onze regelgeving en bedrijfsvoering! ‘We won’t know what hit us’ als we niet openstaan voor deze omwenteling.
Recensies: zie www.wifigeneratie.nl voor de laatste recensies.
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen
Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen is geschreven voor beroepsopvoeders die direct werken met kinderen en jongeren met gedragsproblemen. Te denken valt aan opvoeders, leerkrachten en groepsleiders, werkzaam in bijvoorbeeld het (Speciaal) onderwijs.
In deze geheel herziene uitgave van het boek Pedagogische adviezen voor speciale kinderen is in vergelijking met de eerdere uitgave een aantal nieuwe onderwerpen opgenomen: hechtingsstoornissen, aandachtstekortstoornis zonder hyperactiviteit (ADD) en de meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis als subtype binnen het autistisch spectrum (McDD). Daarnaast is rond de andere problemen de informatie geactualiseerd.
Zo is er meer aandacht voor de resultaten uit de hersenwetenschap en meer nadruk op behandelwijzen als cognitieve gedragstherapie, neurofeedback en mindfulness.
Lees en bestel hier via www.bol.com
Ongewild lastig
Kinderen met ontwikkelingsstoornissen worden vaak als 'lastig' ervaren. Er wordt in de omgeving van deze kinderen nogal eens gedacht dat hun gedrag te wijten is aan opvoeding of dat het kind gewoon expres niet doet wat hem of haar gezegd wordt. Ouders krijgen vaak kritiek en horen regelmatig: 'Geef hem maar eens een weekje aan mij, dan zul je eens zien dat hij het wel kan.'
Om meer begrip te krijgen voor deze kinderen en hun ouders schreven Monique Baard en Désirée van der Elst Ongewild lastig (inmiddels 5e druk!). In deze uitgave vertellen ze wat kinderen met bijvoorbeeld autisme spectrumstoornissen, ADHD, OCD of het syndroom van Gilles de la Tourette dagelijks voelen en voor welke problemen ze komen te staan. Er worden veel tips gegeven waarmee je deze kinderen kunt helpen te overleven in onze samenleving.
Verder komen de gedragsstoornissen ODD en CD aan bod, omdat deze stoornissen steeds vaker voorkomen bij kinderen en jongeren. Uitgangspunt bij dit alles is de acceptatie van de handicap. 'Door je te verdiepen in de wereld van deze kinderen verrijk je ook je eigen wereld!'
Lees en bestel hier via www.bol.com
Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen
Is ADHD een ziekte? Word je met ADHD geboren? Verbetert medicatie het functioneren van een kind met ADHD in alle gevallen? Het antwoord is drie keer nee, aldus Laura Batstra. Ouders en leerkrachten worden massaal verkeerd voorgelicht over ADHD. De laatste jaren is er sprake van een enorme toename in het aantal diagnosen, terwijl het voor veel kinderen mogelijk en beter is om uit het psychiatrisch circuit te blijven. Wanneer het gedrag van het kind in het 'vakje' ADHD past, is het eerste advies aan ouders meestal: medicatie. Maar medicatie heeft een aantal forse nadelen. Soms wegen de voordelen op tegen de nadelen, maar vaak niet. In veel gevallen kan met ouder- en leerkrachtondersteuning evenveel bereikt worden.
Lees en bestel hier via bol.com