De campagne ‘Gun kinderen hun eigen label!’ is een initiatief van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij,
een idealistisch instituut dat zich richt op het onderzoeken en analyseren van mediaontwikkelingen en de consequenties voor onze maatschappij.
Voor meer informatie over de Academie, zie http://www.mediaenmaatschappij.nl/index.php/academie/academie
De campagne kwam tot stand in samenwerking met:
Prof. Dr. Stijn Vanheule
Faculteit Psychologie & Pedagogische Wetenschappen
Vakgroep Psychoanalyse en Raadplegingspsychologie
Universiteit Gent
Auteur van de blog http://stijnvanheule.psychoanalysis.be/
Auteur van 'Diagnose en de DSM: een kritisch onderzoek' (Palgrave, 2014)
Auteur van het onderwerp van Psychose: A Lacaniaans perspectief (Palgrave, 2011)
Hoogleraar Psychoanalyse en klinische psychodiagnostiek aan de Universiteit Gent sinds 2006. Klinisch psycholoog en psychoanalyticus.
Lid van de Nieuwe Lacaniaanse School voor Psychoanalyse en van de World Association of Psychoanalysis.
Associate Editor van Psychologie en Psychotherapie: theorie, onderzoek en praktijk.
Associate Editor van Frontiers in Psychoanalyse en Neuropsychoanalysis.
Prof. Dr. G.C.G. (Trudy) Dehue
Hoogleraar Wetenschapstheorie en wetenschapsgeschiedenis
Auteur van ‘Betere Mensen, over gezondheid als keuze en koopwaar’, Uitgeverij Augustus, 2014
ISBN 978 90 450 2557 5
Trudy Dehue (1951) studeerde af in de psychologie (1983) en de filosofie (1985). Eerder werkte ze met een hbo-diploma in de kinder- en jeugdpsychiatrie. in 1990 promoveerde ze (cum laude) op een proefschrift over historische veranderingen in de betekenis van het begrip 'wetenschap' in de psychologie. Dit proefschrift verscheen als boek bij Van Gennep en in bewerkte en vertaalde vorm ook bij Cambridge University Press (1995).
Haar meest spraakmakende publicatie is De depressie-epidemie. Over de plicht het lot in eigen hand te nemen(Amsterdam: Uitgeverij Augustus, 2008) Daarin onderzoekt ze de veranderende betekenis van het begrip 'depressie' en de individuele zowel als maatschappelijke consequenties daarvan. Dit boek ontving de NWO Eurekaprijs 2009 en in hetzelfde jaar was Dehue zomergast bij het VPRO-programma Zomergasten. NRC Handelsblad koos De Depressie-epidemie in 2010 als een van de 15 beste werken uit de internationale nonfictie van het eerste decennium van de 21ste eeuw. In 2011 werd Dehue benoemd tot officier in de orde van Oranja Nassau vanwege haar wetenschappelijke verdiensten en bijdragen aan het maatschappelijke debat.
Trudy Dehue is lid van een geïnspireerde en betrokken onderzoeksgroep in de wetenschapstheorie en wetenschapsgeschiedenis van de psychologie (T&G) met prof dr Douwe Draaisma, dr Maarten Derksen en dr Stephan Schleim als stafleden, en Berend Verhoeff. Hilde Tjeerdema en Felix Schirmann als promovendi.
Vincent Ho is een buitenpromendus bij Dehue en voormalige promovendi zijn onder andere Sarah de Rijcke, Jonna Brenninkmeijer, Yvette Bartholomée, Gérôme Friesen, Stefan Petri en Erik Faas.
Dr. Bruno Vanobbergen
Kinderrechtencommissaris België
www.kinderrechtencommissariaat.nl
In 2003 behaalde Vanobbergen het diploma van doctor in de pedagogische wetenschappen met het proefschrift "Geen Kinderspel. Een pedagogische analyse van de vertogen over de commercialisering van de leefwereld van kinderen". Sinds september 2003 is hij assistent aan de vakgroep pedagogiek van de Universiteit Gent. In de periode 2006-2007 was hij docent interculturele pedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Het commissariaat werd opgericht door het Vlaams Parlement, bij decreet in 1997. Bedoeling was het publiek vertrouwd te maken met het internationaal verdrag van de kinderrechten, als ook het toezicht op de naleving.
Statistieken, percentielen, ontwikkelingsschema's ... het zijn de instrumenten bij uitstek waarmee we kinderen vandaag in kaart brengen. Interessanter dan te focussen op het gemiddelde, is om aandacht te besteden aan de veelheid aan beelden van kinderen die er vandaag bestaan.
Prof. Dr. F. (Frits) Boer
Emeritus hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie at AMC, University of Amsterdam
Frits Boer is als kinder- en jeugdpsychiater werkzaam geweest in de Zaanstreek (Medisch Opvoedkundig Bureau; 1976-1982), Oegstgeest (Curium; 1982 – 2001) en Amsterdam (AMC & de Bascule; 2001-2009).
In Amsterdam was hij hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie, met speciale belangstelling voor angststoornissen (waaronder de dwangstoornis en trauma gerelateerde stoornissen), depressie, somatoforme stoornissen en slaapstoornissen. Ook heeft hij onderzoek gedaan naar gezinsrelaties, vooral die tussen broers en zussen. Hij is sinds 1 december 2009 met emeritaat.
Hij is auteur van talrijke wetenschappelijke artikelen en boeken, zoals Angst bij kinderen, Slaapproblemen bij kinderen en Broers en zussen van speciale en gewone kinderen (Houten: Lannoo Campus, 2011/2012).
Het onlangs uitgebrachte boek Kompas kinder- en jeugdpsychiatrie voor de jeugdzorg, POH-GGZ, Basis-GGZ, jeugdgezondheidszorg en het onderwijs is ook geschikt voor opvoeders.
Frits Boer is niet alleen bang voor te snel toekennen van een diagnose, maar ook voor het omgekeerde. Voor kinderen met ernstige psychische stoornissen is een goed gestelde diagnose de beste garantie dat zij de hulp krijgen die hen toekomt. Zie: Een kind is een kind, niet zijn diagnose.
E.A. (Noor) Landsmeer-Beker
Kinderarts Psychotraumacentrum GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Lid commissie pleitbezorging voor het kind van de Nederlandse Vereniging voor kindergeneeskunde.
Dr. Laura Batstra
Onderzoeker en Docent Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen
Auteur van ‘Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen’ – 2012
Uitgeverij Nieuwezijds, Amsterdam
ISBN 978 90 5712 344 3
Laura Batstra (1973) studeerde in 1997 (cum laude) af in de Psychologie (richtingen: Klinische Psychologie, Sociale Psycholgie, Arbeids- Organisatie en Personeelspsychologie). Daarna werkte ze in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) aan verschillende projecten op het gebied van de indirecte patiëntenzorg en als deeltijd promovendus bij de afdeling Sociale Psychiatrie. In 2004 promoveerde zij op het proefschrift "Difficult birth, difficult life?". Begin 2006 maakte Laura de overstap naar de praktijk, waar ze als behandelend psycholoog werkte in een instelling voor Kinder- en Jeugd Psychiatrie. Sinds juni 2010 werkt Laura weer als onderzoeker en docent bij de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.