Gun kinderen hun eigen label!
#eigenlabel
De manier waarop we het intelligentieniveau en het leervermogenvan kinderen testen is nu heel erg op resultaat gericht, op bepaalde vaardigheden. Maar eigenlijk kun je dat niet meten: het is er of het is er niet’, meent gezins- en opvoedcoach Liesbeth Hop, gespecialiseerdin jeugd. ‘Je kunt het bijschaven of bijtrainen. Jammer dat niet wordt gekeken naar originaliteit, creativiteit, empathie of goed met klantenkunnen omgaan’, zet ze vraagtekens bij ons onderwijssysteem, dat volgens haar te veel op excellentie is gericht.
Nu heb ik gelukking collega's die me daarin blindelings volgen. Maar ik heb jaren voor een baas proberen te werken die niets kon met mijn eigenzinnigheid. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de norm zo verkrampt is geworden dat er ondertussen meer kinderen 'anders zijn' dan gemiddeld. Anders zijn is eigenlijk heel gewoon geworden."
Klik op de afbeelding om het vergroot te openen.
Te veel kinderen krijgen ten onrechte 'een medisch etiket' opgeplakt, omdat ze te druk zijn, te veel in zichzelf gekeerd of niet kunnen meekomen in de klas. Dat concludeert opvoedcoach Liesbeth Hop in haar boek Gun kinderen hun eigen label, dat vandaag verschijnt. Ze geeft ouders tips om weg te blijven van diagnoses. 'Laat een kind zichzelf zijn.'
ELLEN VAN GAALEN
Artikel AD 29 september 2015
Op 11-jarige leeftijd kreeg de zoon van Yvonne van Riemsdijk uit Koedijk zijn diagnose: adhd, gilles-de-la-tourette, een vorm van autisme en een licht verstandelijke beperking. ,,Ik schrok toen ik die hele lijst hoorde. Het was een klap in mijn gezicht,'' vertelt ze nu, jaren later. Toch was deze moeder ook opgelucht. Het lag niet aan haar dat haar zoon anders was. ,,Als moeder ben je altijd bang dat het aan jou ligt.''
Haar zoon was druk, kon niet stilzitten. In de klas zette hij de boel soms op stelten. Kinderen wilden niet altijd met hem spelen, omdat hij het spel verpestte. ,,Hij was erg ongeduldig, kon zich slecht concentreren,'' vertelt Van Riemsdijk.
Naarmate de jongen ouder werd, kreeg hij tics, werd somber en angstig. ,,We trokken het niet meer.'' Van Riemsdijk kwam in het medische circuit terecht. Haar zoon werd maandenlang opgenomen. De artsen voorspelden een toekomst zonder werk, zonder zelfstandige woning, zonder echte vrienden.
Na dat eerste gevoel van opluchting volgde het ongeloof. ,,Ik zag veel meer potentie in mijn zoon. Dat kon er alleen niet uit komen door alle problemen in ons gezin.'' Ze nam een drastisch besluit: haar zoon mocht niets weten van de diagnoses. ,,Een kind dat weet dat hij van alles mankeert, gaat zich daarnaar gedragen. Dan komt er zeker niet uit wat er in zit.''
Opvoedcoach Liesbeth Hop ziet tal van kinderen met een medisch label vastlopen. ,,Kijk, daar heb je die adhd'er weer of die autist.'' Veel te veel kinderen krijgen een medisch etiket, betoogt ze. Ze roept ouders op niet te snel naar een medisch specialist te rennen, maar eerst te zoeken naar manieren om het kind beter te laten gedijen. ,,Zie de positieve kanten van je zoon of dochter en benadruk die.''
Klik op de afbeelding om het vergroot te openen.
U kunt ook het gehele artikel, gratis na aanmelding op Blendle lezen.
Een te druk kind heeft ADHD, een te stil is autistisch? Stop met elk kind een stempel geven, zegt gezinscoach Liesbeth Hop bij soep en sap. Ze begon een campagne tegen labelen.
NRC artikel van 4 oktober 2015.
Even vingers opsteken. Welke ouder heeft een kind met ‘iets’? ADHD, PDD-NOS, ASS, ADD of een stoornis met een andere naam? Heeft uw kind op de basisschool al bijles? Wiens kind slikt er Ritalin of Concerta? Iemand met een kind over wie de school (of de leesmoeder, uw vrienden, uzelf) ‘twijfels’ heeft?
Grote kans dat u met uw vinger omhoog zit. En anders heeft u vast wel van die onrustbarende cijfers voorbij zien komen. De afgelopen tien jaar: twee keer zoveel basisscholieren die extra hulp nodig hebben, vier keer zo veel middelbare scholieren met een rugzakje (extra geld voor extra hulp). Bijna een miljoen kinderen tussen de 4 en 18 gebruikt medicijnen voor hun leer- of gedragsstoornis, 125.000 daarvan zijn aan de Ritalin, en dat alleen al is 4,5 procent van de Nederlandse jeugd.
Liesbeth Hop (52) hoorde en zag die cijfers ook. En in haar praktijk (ze is opvoedcoach) zag ze de tragiek achter de getallen; onzekere ouders, ongelukkige kinderen. Bij haar riep het de vraag op die bij veel mensen sluimert. Hoe kán het? Waarom is er met zoveel kinderen iets mis? Ligt dat aan de kinderen? De ouders? Het onderwijs? De hele samenleving soms?
Klik op de afbeelding om het vergroot te openen.
U kunt ook het gehele artikel, gratis na aanmelding op Blendle lezen.
‘We hebben een soort beeld gecreëerd van het ideale kind. Een kind dat altijd vrolijk is en door het leven huppelt. Als dit niet het geval is dan denken we dat er gelijk iets aan de hand is en plakken we er een label op. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling.’
Ze bezocht afgelopen week de succesvolle animatiefilm Inside Out. Een film over de binnenwereld van een 11-jarig meisje. In de film zie je wat er in het hoofd van het meisje omgaat en worden emoties uitgebeeld in animatiefiguurtjes.
Binnenkort verschijnt de nieuwe versie van het Nederlandse Opvoedingscanon dat voor het eerst werd gepresenteerd in februari 2010.
De canon belicht 51 thema’s, waaronder seksualiteit, de rol van vaders in de opvoeding („Leer je zoon respect te hebben voor vrouwen en voor zichzelf”) en de omgang met moderne media („Laat kinderen niet gamen voor het slapen gaan”).
Liesbeth Hop werd uitgenodigd om hoofdstuk 50 over ‘Mediawijsheid’ te verzorgen. De opvoedingscanon is een initiatief van René Diekstra, lector jeugd en opvoeding aan de Haagse Hogeschool, in samenwerking met Gemeente Den Haag en Uitgeverij Bert Bakker.
Zie voor het hoofdstuk dat geschreven werd door Liesbeth Hop: Hoofdstuk 50: http://www.opvoedingscanon.nl/opvoedingscanon.php
Het is typisch iets van deze tijd, al die kinderen met ADHD, dyslexie of een stoornis in het autistisch spectrum ! Tenminste, er zijn mensen die dat vinden. Hebben zij gelijk of zijner simpelweg meer mogelijkheden om kinderen met 'afwijkend' gedrag te testen? Vier vrouwen, vier meningen. 01-05-2015.
Liesbeth Hop is als opvoeddeskundige gevraagd deel te nemen aan het forum.
Klik op de afbeelding om het artikel te lezen.
ADHD, autisme, PDD-NOS. Bijna elk kind heeft tegenwoordig wel iets. Hoe komt dat en is dat wel goed? Gezinscoach Liesbeth (51) begon een campagne: Gun kinderen hun eigen label. "Door een kind te labelen, wordt hij 'afwijkend' en dus 'niet normaal'."
'Een kind is meer dan alleen dat stempel'
Klik hier voor het artikel. (24-10-2014)
Veel vaders en moeders hebben het gevoel als ouders te falen, terwijl het met de meeste kinderen toch redelijk goed gaat. Vanwaar die onzekerheid? Staan ze te veel alleen in onze cultuur? Krijgen ze te makkelijk overal de schuld van? Of durven ze hun kinderen niet meer te nemen zoals ze zijn? (13-09-2014)
Steeds meer kinderen krijgen een psychiatrische diagnose *(denk aan ADHD). De onlangs gestarte campagne Gun Kinderen Hun Eigen Label! wil meer aandacht voor de eigenheid van kinderen.
Stelling: We plaatsen kinderen te snel in een hokje ja/nee (19-09-2014)
Een onrustig kind krijgt al snel het label adhd. Een nieuwe campagne wil de aandacht verschuiven van mankement naar behoeften en mogelijkheden van een kind. 'Een label hoort aan een koffer, niet aan een kind.' (16-09-2014)
Zonder dat we het in de gaten hebben, slaan we door in het ‘labelen’ van onze kinderen. En dat is zorgwekkender dan je denkt. Want voordat je het weet, krijgt je kind een diagnose die de situatie er niet beter op maakt.
Voor de onlangs gelanceerde campagne 'Gun kinderen hun eigen label' is een filmpje gemaakt van kinderen waarbij om de beurt een sticker op de rug wordt geplakt met een diagnose. Nadat elk kind een label heeft gekregen, gebeurt er iets geheel onverwachts. De jongens en meisjes draaien zich om de beurt om en tonen hun 'eigen' label. Zo staat er op de voorkant van het shirt van het kind met borderliner 'uitvinder' en verandert het kind met de label asperger plots in een 'activist'. (10-09-2014).
Klik hieronder op de afbeelding om het artikel te bekijken.
De afgelopen jaren hebben wij in Nederland meer kinderen een psychiatrische diagnose gegeven dan ooit tevoren. In een veranderende tijdgeest komt een groep kinderen met bepaalde eigenschappen en gedragingen klaarblijkelijk steeds meer in de problemen. Ligt dat aan deze kinderen of aan onze maatschappij? De Nationale Academie voor Media & Maatschappij start vandaag de campagne Gun kinderen hun eigen label, bestaande uit een film, posters, een website en een expertbijeenkomst. (09-09-2014).
Klik hieronder op de afbeelding om het artikel te bekijken.
Een groepje jongens en meisjes krijgt om beurten een sticker op de rug geplakt, op elke een andere diagnose. Halverwege het filmpje klinkt er muziek en draaien ze zich om beurten om. Op de voorkant van het shirt van het kind met asperger staat 'activist', op die van de borderliner 'uitvinder', die van de manische jongen 'atleet' en bij de ADD'er 'psycholoog', bij het meisje met PDD-NOS 'filosoof', bij de bipolaire jongen 'ondernemer' en het anti-sociale meisje 'kunstenaar'. (10-09-2014).
Klik hieronder op de afbeelding om het artikel te bekijken.
Een kind wordt eerst gezien als die ADHD'er en daarna pas als dat sportieve kind. Dat is een waarschuwing van de campagne 'Gun kinderen hun eigen label'. Steeds meer kinderen krijgen een label opgeplakt. De campagne moet onder andere de jeugdzorg bewust maken van de keerzijde van het overmatig gebruik van labels. (10-09-2014).
Klik hieronder op de afbeelding om het artikel te bekijken.
We zijn doorgeslagen in het labelen van onze kinderen. Dat is zorgelijk, want een diagnose als ADHD of autisme richt soms meer schade aan dan dat het iets oplost. Gisteren is de campagne Gun kinderen hun eigen label gelanceerd, die aansluit bij de recente conclusies van de Gezondheidsraad. (10-09-2014).
Klik hieronder op de afbeelding om het artikel te bekijken.
Steeds meer kinderen krijgen een label opgeplakt. De campagne moet onder andere de Jeugdzorg bewust maken van de keerzijde van het overmatig gebruik van labels.
Antisociaal, manisch-depressief, ADD, autist en borderline: allemaal labeltjes die kinderen opgeplakt krijgen. Uit cijfers van de Gezondheidsraad blijkt dat het aantal kinderen in Nederland met dit soort labels de laatste jaren flink is toegenomen. Dit meldt 'Gun kinderen hun eigen label', een initiatief van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Dit instituut richt zich op het onderzoeken en analyseren van mediaontwikkelingen en de consequenties voor onze maatschappij. Volgens het initiatief zegt het toegenomen aantal labeltjes meer over onze maatschappij dan over de kinderen. (10-09-2014).
Klik hieronder op de afbeelding om het artikel te bekijken.
‘Labels zeggen meer over de maatschappij dan over de kinderen’, vinden de initiatiefnemers van de campagne ‘Gun kinderen hun eigen label’. Steeds meer kinderen krijgen een label opgeplakt. De campagne moet volwassenen bewust maken van de keerzijde van het overmatig gebruik van labels. Een kind met een label is bijvoorbeeld in eerste instantie die ADHD'er en daarna pas die sportieveling. (09-09-2014).
Klik hieronder op de afbeelding om het artikel te bekijken.